Zajęcia rewalidacyjne

Termin rewalidacja oznacza przywracanie człowiekowi pełnej sprawności. Jest to całokształt działań: wychowawczych, dydaktycznych, terapeutycznych podejmowanych na rzecz ucznia z niepełnosprawnością. Stąd zajęcia rewalidacyjne jako zajęcia mające na celu m.in. możliwie wielostronne podnoszenie jakości funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnościami właśnie poprzez jego systematyczny i obligatoryjny udział w nich.

Dyrektor szkoły jest zobowiązany zapewnić uczniowi zajęcia rewalidacyjne odpowiednio do jego:

  • indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych oraz
  • możliwości psychofizycznych określonych w zaleceniach zawartych w orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz rozpoznanych przez nauczycieli i specjalistów.

Ramowy plan nauczania dla szkoły podstawowej, w tym specjalnej, określa, że minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi:

  • w oddziale specjalnym – po 12 godzin na oddział;
  • w oddziale ogólnodostępnym lub integracyjnym – po 2 godziny na ucznia.

Szkoły zapewniają:

  • realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  • inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne

zajęcia te mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupie – w zależności od ustaleń zespołu i specyfiki zajęć, celów odpowiednich do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów.

O formie zajęć – jeśli nie wynika to z orzeczenia – powinien zdecydować zespół nauczycieli i specjalistów opracowujący IPET, po dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia.

Zajęcia rewalidacyjne przysługują wszystkim uczniom w placówce , we wszystkich typach szkół.

Mogą to być rewalidacje z poszczególnych przedmiotów (tj j.polski, matematyka, j. angielski) oraz są to zajęcia takie jak : integracja sensoryczna, TUS, logopedia, terapia pedagogiczna, terapia ręki, fizjoterapia ruchowa.