Wczesne Wspomaganie Rozwoju

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWR) to bezpłatne zajęcia terapeutyczne dla dzieci zagrożonych niepełnosprawnością oraz dla dzieci z już stwierdzoną niepełnosprawnością. 

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka zmniejsza ryzyko wystąpienia opóźnień w rozwoju dziecka i pełni funkcję leczniczą. Uczestniczenie dziecka w zajęciach WWR umożliwia w miarę normalny proces rozwoju i zapobiega pogłębianiu się stwierdzonych problemów oraz zmniejsza negatywne skutki dysfunkcji rozwojowych. Dzięki zajęciom WWR rodzic otrzymuje wsparcie w formie obszernej informacji o sposobach postępowania z dzieckiem z niepełnosprawnością bądź zagrożonym niepełnosprawnością rozwojową. 

Zajęcia, które odbywają się w ramach programu WWR w naszym Ośrodku, prowadzone są przez wielu wykwalifikowanych i doświadczonych terapeutów od lat pracujących z małymi dziećmi. Są to zajęcia logopedyczne, integracja sensoryczna, rehabilitacja ruchowa, terapia pedagogiczna i psychologiczna. 

Podczas kwalifikacji dziecka do konkretnej terapii bazujemy na Opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, przeprowadzamy wywiad z rodzicami lub opiekunami, oceniamy sprawności dziecka korzystając z Arkusza Obserwacji stworzonego przez zespół terapeutów naszej placówki. Ma on za zadanie określić wiek rozwojowy dziecka w różnych obszarach.

Sprawdzamy umiejętności  dziecka dotyczące: 

  • motoryki dużej i małej,
  • ruchu i równowagi,
  • koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • percepcji dotykowej (czucie głębokie i powierzchniowe),
  • percepcji wzrokowej i słuchowej,
  • komunikacji-mowa czynna i bierna,
  • procesów poznawczych (uwaga, pamięć, wyobraźnia, myślenie, naśladownictwo),
  • rozwoju emocjonalno-społecznego.

Pozwala to postawić cele terapii, dobrać metody i formy pracy. 

Zajęcia terapeutyczne odbywają się jeden raz w tygodniu i trwają 45 minut. Ich przebieg jest dostosowywany do możliwości dziecka i oparty jest na metodzie zabawy. 

Spotkania z terapeutą mają miejsce w przestronnych salach świetnie wyposażonych w sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci oraz do ich możliwości psychofizycznych.

W zajęciach terapeutycznych w ramach WWR dziecko może uczestniczyć aż do momentu rozpoczęcia nauki szkolnej.