Integracja sensoryczna w ramach zajęć rewalidacyjnych

Metoda integracji sensorycznej to jedna z metod, która wykorzystywana jest w pracy z dziećmi, u których zaobserwować można m.in. trudności w zakresie:

  • umiejętności ruchowych,
  • umiejętności szkolnych,
  • nadpobudliwość psychoruchową,
  • nadwrażliwość sensoryczną
  • problemy z koncentracją. 

Głównym celem zajęć jest dostarczenie uczniowi, podczas jego aktywności ruchowej, kontrolowanej przez terapeutę, odpowiedniej ilości bodźców sensorycznych. Podczas zajęć uczeń podejmuje aktywności i ćwiczenia ruchowe stymulujące układy zmysłów: dotyku, układu przedsionkowego – zmysłu odpowiadającego za równowagę i rejestrowanie ruchu ciała, propriocepcji – czucia głębokiego, węchu, smaku, wzroku, słuchu. 

Zajęcia odbywają się w specjalnie wyposażonej do tego typu zajęć sali. Do terapii wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt: – podwieszane platformy, hamaki, deskorolki, huśtawki, równoważnie, a także materiały różnej faktury do stymulacji dotykowej, materiały do stymulacji wzrokowej, węchowej, smakowej, itp.. Terapeuta SI dostosowuje trudność zadań  i ćwiczeń do poziomu możliwości ucznia oraz jego samopoczucia. Terapia SI najczęściej przebiega w formie zabawy.   Terapia wspomaga ucznia, by nauczył się modulować proste reakcje adaptacyjne. Wpływa na stan wyciszenia oraz poprawę funkcjonowania ucznia.