„Mieszanka wybuchowa! Jak mają się granice i elastyczność do wybuchów złości i agresji u osób w spektrum autyzmu.”
O tym, że komunikowanie granic dziecku, leży niekiedy bardzo blisko jego wybuchów złości i agresji nie trzeba nikogo przekonywać.
Sytuacje, kiedy chcąc zadbać o dziecko, przechodzimy przez mękę spodziewając się właśnie protestów, wybuchów, krzyków, to często codzienność w rodzinach z dziećmi w spektrum autyzmu (choć oczywiście nie tylko 😉 ). Podobnie bywa, kiedy chcemy zadbać o siebie, a w odpowiedzi dostajemy ogrom niezgody, złości i odrzucenia.
W placówkach nie jest inaczej. Też spotykacie się z oporem, łamaniem ustalonych przez Was zasad i dążeniem do przejęcia kontroli przez dzieci.
Na wykładzie opowiem o tym, czym są granice, dlaczego są takie ważne i po co uczyć się o nich, ale i tego, w jaki sposób je komunikować?
Postaram się też wesprzeć Was paroma pomysłami na to, jak zadbać o siebie, o czym pamiętać i co w sobie zaopiekować, aby łatwiej było
stanąć naprzeciw mocno wkurzonego człowieka, którego elastyczność w tym momencie niemal całkowicie zniknęła!
Aby łatwiej było dziecku przyjąć nasze NIE, dobrze jest pomóc mu w rozwinięciu umiejętności, jaką nazywamy elastycznością.
Czym jest elastyczność, do czego nam się przydaje i jakie mamy korzyści z tego, że umiemy być elastycznymi, również wobec naszych dzieci… O tym też opowiem.
Adrian „Dula” Borowik
Przylądek Dobrej Nadziei